A magyar közoktatásról, felsőoktatásról, a
szakképzésről és a felnőttképzésről van szó.
Külpolitikai válság árnyékában senkit nem érdekel
az oktatás ügye, a jövő.
Amikor
szomszédunkban nagyhatalmi érdekektől vezérelve furcsa háború zajlik ezernyi
áldozattal, menekülő civilek tízezreivel, amikor a vallás nevében kirobbantott
háborúban barbár mészárlás váltja a középkorra jellemző kínhalált eredményező
„kivégzést”, amikor a világ legbefolyásosabb államfői sem találnak békés
megoldást konfliktusokra, amikor a „magyar érdek” unortodox értelmezése
nagyhatalmak ütközőzónájába kerül, akkor néhány blogoló szakemberen kívül senki
mást nem érdekel, mi történik a magyar iskolák, egyetemek világában.
A belpolitikai válság árnyékában senkit nem
érdekel az oktatás ügye, a jövő.
Maffiaháború zajlik szemünk előtt, ahol a
szembenálló felek egyike a miniszterelnök, vele szemben egykori kollégiumi
szobatársa, két és fél évtizede az egyik legközvetlenebb munkatársa, akinek
köszönheti, hogy ő ma a miniszterelnök. Neki, a milliárdos nagyvállalkozónak,
az egyik legnagyobb magyar cégbirodalom urának „kurvára nem tetszik, amit a
fiúk csinálnak”. Tüntetést tüntetés követ, az elmúlt évhez képest alapjaiban
változott meg a társadalom viszonya a politikához, az emberek most veszik
észre, hogy éveken keresztül orruknál fogva vezették őket. Amikor az ország
pillanatnyi lázas állapotának kezelésére keresik jószándékú emberek a
megoldást, akkor néhány blogoló szakemberen kívül senki mást nem érdekel, mi
történik a magyar iskolák, egyetemek világában.
A gazdasági válság árnyékában senkit nem érdekel
az oktatás ügye, a jövő.
A
hivatalos megszólalások rózsaszín leple alatt egyre határozottabban láthatók a
válság jelei. Nincs olyan gazdaságot bemutató adat, amiről, ha egy kicsit is
alaposabban megnézik, ne derülne ki a turpisság, s amint a kozmetikázott
adatokról lepereg a púder, szembetűnővé válik a válság-spirál jelenség. A
kibontakozó válság viszonyai csak a kormányközeli maffiózóknak kedveznek.
Cinkelt lapokkal játszva jutnak zsíros állami-önkormányzati megrendelésekhez,
jutnak „törvényesen” állami-önkormányzati tulajdonhoz, nyerik el az állami- és
Eu-támogatásokat. S ott, ahol a vállalkozót a vagyona megmentése
foglalkoztatja, ahol a tulajdonviszonyok a maffiacsalád érdekeinek megfelelő
újrarendezése a tét, néhány blogoló szakemberen kívül senki mást nem érdekel,
mi történik a magyar iskolák, egyetemek világában.
A szociális válság árnyékában senkit nem érdekel
az oktatás ügye, a jövő.
Soha
nem látott szegénységről szólnak a statisztikák, s aki nem hisz a
statisztikáknak, nézze meg a hosszan kígyózó sorokat ott, ahol meleg ételt
osztanak jótékony emberek. Drámai a mélyszegénységben élők száma, s ennél csak
az drámaibb – ha lehet fokozni a drámát -, hogy a gyermekszegénység növekedése
nagyon sok helyen az országban mindennapos tapasztalat. Új jelensége a
szociális válságnak, hogy az ma már nem csak a társadalmi munkamegosztás
perifériáján élőket érinti, hanem a középosztály tagjait is, akik tartalékaikat
felélték, s most szembesülnek a „megszorítás” személyes kényszerével. S ott,
ahol a napi betevőre sem jut, ahol a mindennapi megélhetés biztosítása a fő
kérdés, ott néhány blogoló szakemberen kívül senki mást nem érdekel, mi történik
a magyar iskolák, egyetemek világában.
Válság van. Ahol a romák fizikai megsemmisítését
propagáló ember önkormányzati képviselőválasztást nyerhet, ahol istentisztelet
keretében méltatják a sokszázezernyi magyar haláláért felelősséggel tartozó
politikust, ahol a rasszizmust hivatalos politikája középpontjába állító párt
lehet a második politikai erő, ott válság van, és ott néhány blogoló
szakemberen kívül senki mást nem érdekel, mi történik a magyar iskolák,
egyetemek világában.
Hosszan lehetne sorolni a válság jelenségeit,
jeleit. S e jelenségek árnyékában szép lassan, de folyamatosan, határozottan
szakad le a magyar oktatásügy – iskolák, egyetemek – a világtól. Folyamatosan,
határozottan távolodunk a fejlődés centrum-országaitól, a legfejlettebb
gazdasági térségektől. A magyar gazdaság egyik versenyelőnye volt korábban a
szakképzett munkaerő. Ez nem csak, sőt nem elsősorban a szakmunkásokat
jelentette(!), hanem a diplomás
munkavállalókat. Ma se szakmunkás, se diplomás munkavállaló nincs kellő számban
és minőségben. A közfoglalkoztatottak száma viszont egyre nő …
Az
iskola világának sorvadása mindannyiunkat érint. Azokat is, akik most iskolások
- szüleikkel együtt -, azokat is, akik majd holnap lesznek iskolások -
szüleikkel együtt -, s azokat is, aki azt remélik, az iskolából kikerülő
emberek fogják megtermelni az ő nyugdíjukat.
A
pedagógusok, oktatók sziszifuszi munkát végeznek. De ahol a rendszer rossz, ott
az egyéni erőfeszítés csak pillanatnyilag, esetileg tudja a rendszerhibát
korrigálni. Kilenc évfolyamos iskola? Ez is csak púder. A válság jele. Már az
egykoron falanxként működött kormánypárt is válságban van. Ma a kormánypárti
politikusok is nyíltan merik bírálni a tévútra vitt oktatási rendszert. Majd a
főnökség gyorsan hárított. Mégsem. Igaz, hogy Európában csak Romániában és
Bulgáriában van hozzánk hasonlóan nyolc évfolyamos általános iskola – meg is
lehet nézni, a gazdasági fejlettségi rangsorban hol vannak -, de ez nem számít.
A politikai érdek, a hatalom birtokosainak a hatalomba maradás pillanatnyi
érdeke felülírja, háttérbe szorítja a szakmai érveket, a magyar társadalom egészének
hosszú távú érdekét.
Ott, ahol a voluntarista centralizmus a társadalmi
gyakorlat fő elve, ahol a válság az élet egyre több területén egyre nagyobb
árnyékot vet, ott néhány blogoló szakemberen kívül senki mást nem érdekel, mi
történik a magyar iskolák, egyetemek világában.
Pedig az iskola, az egyetem - a jövő. Most ez a
jövő a szemünk láttára sorvad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése