A Hálózat a
Tanszabadságért szervezet állásfoglalása Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2014.
január 27-én napvilágot látott, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
tevékenységével kapcsolatos közleményéről
Az EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkársága 2014. január
végén közleményt adott ki, amelyben méltatja a Klebelsberg Intézményfenntartó
Központ (KLIK) egy éves tevékenységét. A közleményben az Államtitkárság –
nyilván annak biztos tudatában, hogy különösebben nem kell tartania hatalmas
tömegek tiltakozásától – valótlanságokat ír, hogy ne mondjuk: hazudik. Mivel a
tiltakozásnak jogállami keretek között igazán elfogadott, és különösen hathatós
módjai Magyarországon 2014 elejére végleg lehetetlenné váltak, „felelőtlenül”
megtehetjük, hogy ironikusan fogalmazzuk meg replikánkat. Nagyjából úgyis
mindegy, csak saját lelki békénk ápolgatása érdekében tesszük. Idézzük a
közlemény megállapításait, majd hozzájuk írjuk pikírt megjegyzéseinket, amelyek
mögött azonban halálosan komoly tények vannak:
A KLIK a kormány oktatáspolitikai célkitűzéseit
maradéktalanul teljesítette. Jobb lett volna, ha nem teszi.
Létrejött az egységes tanügyi irányítás ...
Ezzel a magyar oktatási rendszer visszalépett egy harmadévszázaddal ezelőtti
állapotába.
... jelentősen javult az iskolák szaktanári
ellátottsága ... Na, ezt vajon milyen tényekre alapozottan lehet
állítani? Erejük teljében lévő, nagy szakmai tudással rendelkező, 62 éves
pedagógusokat a tanév közepén nyugdíjba kényszerítettek, természettudományi
területen alig lehet tanárt találni, s a helyzet tovább romlik. Vajon miről
beszél az államtitkárság?
... jelentősen javult az iskolák ...
eszközellátottsága ... Vajon mitől javult volna? Attól, hogy a KLIK-en
keresztül az eszközbeszerzés sokkal bonyolultabb és kiszámíthatatlanabb lett,
vagy attól, hogy jelentősen csökkent az oktatásra fordított költségek összege?
Hol vannak az adatok?
... a kistelepüléseken dolgozó pedagógusok is
hozzájutnak a munkájukat segítő szakmai támogatásokhoz ... TÁMOP
programok leállítása, az oktatásfejlesztésre fordított összegek csökkentése, a
hálózatosodás megakasztása, a jó gyakorlatokkal kapcsolatos elkezdett munka
berekesztése, az oktatási programcsomagok terjesztésének elsumákolása, a
pedagógiai szolgáltatások szervezésének olyan átalakítása, amely szinte
megoldhatatlan problémákat okoz, a gyógypedagógiai szakszolgálati munka
szétzilálása ... Soroljuk tovább? Van még bőven! A valódi szakmai támogatáshoz
már nem lehet hozzájutni. Mindegy, hogy az intézmény kistelepülésen működik,
vagy nem.
Az intézmények fenntartása és működtetése
kiszámíthatóbbá, biztonságosabbá vált. Nem pikírt stílusban: éppen az
ellenkezőjét mutatta például, hogy hosszú hónapokig számos intézményben nem
volt kinevezett vezető, hogy sok tanár még decemberben is szerződés és fizetés
nélkül dolgozott, hogy a tankönyvellátás tragikomikus részletein röhögött és
sírt az egész ország, hogy nem oly régen felmerült, hogy a szakoktatás
fenntartását el kellene venni a KLIKtől, mert nem tudja ellátni a feladatot,
ezt mutatja a 2014-re „tervezett” (előre látható) 50 milliárdos hiány. Kérdezze
már meg valaki a nem elvakult fideszes intézményvezetőket meg pedagógusokat is!
Minden, az iskolák zavartalan működését veszélyeztető
esetben a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ gyorsan és eredményesen
avatkozott be. Kicsit javítaná e mondat igazságtartalmát, ha benne a
„minden” szót kicserélnék „egyes esetekben”-re, még tovább javulna a helyzet,
ha a „volt olyan eset” fordulat kerülne be, de az igazságot akkor mondaná ki a
közlemény, ha ezt írná: „Az iskolák zavartalan működését veszélyeztető egyetlen
esetben sem avatkozott be a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ gyorsan és
eredményesen”.
2014. február 3.
Hálózat a Tanszabadságért
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése