Tisztelt
Tanár Úr!
Azt
hallottam a pedagógusoknak igazolniuk kell szakmai felkészültségüket. Nem
tudom, ez pontosan mit jelent, beszélnek valami portfólióról, amivel igazolniuk
kell magukat. Óravázlatokat, meg ilyeneket kell „feltölteni”. Na szép, gondoltam,
Ön vajon mit fog feltölteni? Igaz, történelem órái az angyalföldi Kilián
Gimnáziumban emlékezetesek voltak, de nem emlékszem arra, valaha is óravázlat
alapján haladtunk.
De
ennél is fontosabb, amit mondani szeretnék Önnek.
Nagyon
sokat tanultam a Kilián Gimnáziumban. Minden élmény között, a gólyabulitól az
érettségiig a legnagyobb hatást rám a kerékpár túrák tették.
Megtanultam,
hogy egy feladat megoldására fel kell készülni. Az első alkalommal, amikor
Szentendrére tekertünk ki, azt gondoltam, simán lenyomom azt a néhány
kilométert. Alig értünk át az északi összekötő vasúti hídon, leesett a láncom,
a lányok vihogtak, amikor látták, tolom vissza drótszamaram.
Nem
értettem elsőre azt sem, hogy a Balaton körbebiocajozásához miért kell legalább
két egynapos felkészítő túrán részt vennem, amikor minden nap tekertem házunk
körül. Miután a nyereg feltörte a fenekemet a vácrátóti túrán, be kellett
látnom, hogy egész nap ülni a bringán, és taposni a pedált, az nem ugyanaz,
mint az egy-két órás vagizás a haverokkel.
Azt
sem értettem elsőre, mi a fenének kell sapiban bringázni. Miután majdnem
leszédültem a napszúrás miatt, többet nem kellett magyarázni a felszerelés
fontosságát.
Máskor
– a Tisza-gáton mentünk Vásárosnaménytől Szegedig – azt tanultam meg, hogy a „rend
a lelke mindennek”. Naponta sátrat verni, naponta elbontani, összecsomizni,
hogy a bringán elférjen, ruha, kaja, minden egyéb, ami kellett, nem ment
másként, csak pontos pakolással. Kezdetben csak dobáltam mindent a táskába. Nem
is találtam meg semmit, míg nem rájöttem annak a technikájára, hogyan kell
mindent a helyére tenni. Emlékszem, édesanyám volt a legjobban meglepődve,
amikor hazaérve meglátta gondosan összerakott pakkomat.
A
bringatúrák alkalmával éltem át az első, mind a mai napig emlékeim között
fontos helyen lévő közösségi élményeimet. Ahogy közösen terveztük a túrákat, ahogy
bolyozva mentünk az országúton, az élen váltva egymást, amikor esténként
készítettük a vacsorát a tábortűz körül, amikor bajban segíteni kellett
egymásnak, amikor az élményeket beszéltük meg odahaza az iskolában.
Visszanézve,
történelmi élmény is kapcsolódnak egyik túránkhoz. 1980 augusztusában
Lengyelországban jártunk, Gdanskban fejeztük be túránkat. Akkor, amikor a
Szolidaritás szakszervezeti mozgalom élén Lech Walesa megindította rendszerváltó
küzdelmét. Ott Gdanskban csak a feszültséget éreztük, nem értettük, mi történik
a városban. Nekünk az volt a fontos, hogy a Mazuri-tavak keleti partjától
eljutottunk a tengerpartig. Csak jóval később eszméltünk rá, hogy „történelmi
pillanatban” jártunk a történelmi városban.
Ott,
Lengyelországban találkoztam az igazi szegénységgel is. Napokon keresztül esett
az eső, és mi egy parasztportán kerestünk menedéket. Én még olyan szegény és
olyan kedves emberekkel addig nem találkoztam. Leesett az állam, amikor az
istálló padlását ajánlotta nekünk szállásként a gazda. Nem tudom leírni a
látványt, de határozottan emlékszem arra, hogy attól kezdve mást jelentett
nekem az a fogalom: szegénység. És az is, kedvesség, emberség.
Tisztelt
Tanár Úr! Nagyon sok év telt le a Kiliános bringatúrák óta. Nekem azok a túrák
máig ható élményt jelentenek, emberré válásomhoz nagyon sokat tettek hozzá. Nem
tudom, belefér-e a potrfólióba egy diák harmincegynéhány évvel ez előtti
élményeinek felidézése. Ha nem, nekem akkor is fontos volt, hogy ezt a levelet
most megírjam Önnek.
Tisztelettel:
egy egykori Kiliános tanítványa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése