Vérlázító
javaslatot fogalmazott meg a Népesedéspolitikai Kerekasztal. Azt javasolják,
hogy az öregségi nyugdíj megállapításánál vegyék figyelembe a nyugdíjjogosult
által felnevelt gyerekek számát és iskolázottságát. Természetesen a kormány
képviselője azonnal pártját fogta a javaslatnak. Novák Katalin, az EMMI család- és ifjúságügyért felelős politikai
államtitkára elképzelhetőnek tartja, hogy a javaslat egyes elemei
megvalósuljanak.
A
gyerekek iskolázottsága és az öregségi nyugdíj közötti összefüggés szóba hozása
az, ami vérlázító.
A
nemzetközi és a hazai iskolaszociológiai kutatások már a 70-es évek eleje óta bizonyították,
hogy a gyerekek iskolai eredményei, karrierje a szülők iskolai végzettségétől
függ. Ha van az iskolaszociológiának fundamentális törvényszerűsége – van
néhány -, akkor ez a kapcsolat egyike ezeknek. Ez az almafáról és az almáról
szóló magyar közmondás tudományosan igazolt, sokszorosan bizonyított tétele.
Azt vitatják a kutatók, hogy vajon az anyának, vagy az apának van-e meghatározó
szerepe, de ez csak az alaptétel finomítását jelenti. A lényeg az, hogy egy
adott családban a szülők iskolázottsága, az a szocio-kulturális háttér, amit a
gyereknek biztosít a család, döntő módon hat a gyerekek iskolai munkájára,
karrierjére. Mi több, nem csak hat, hanem meghatározza. Alacsony iskolai
végzettségű szülőknek nagyon nagy valószínűséggel alacsony iskolai végzettségű
lesz a gyerekük, felsőfokú iskolai végzettségű szülők esetén a gyerek/ek is
nagyon nagy valószínűséggel jutnak el a felsőfokú diplomáig. Józan ésszel is
belátható, hogy ott, ahol a fogantatástól kezdve, és később is a gyerekek
megkapnak mindent, ami az iskolai lépcsőkön való eredményes haladáshoz kell,
nagyobb eséllyel, könnyebben, eredményesebben lépkednek előre a grádicsokon. Ez
az egészséges táplálkozást éppúgy jelenti, mint általában az egészséges
életmódot, az iskola nyelvén történő kommunikációt, a tanulással kapcsolatos
családi motivációs mintát, a tanulást értéknek kezelő támogató hátteret, azoknak
az anyagi javaknak a biztosítását, ami az eredményes tanuláshoz kell, mindent.
Ahol a gyerek fejére odahaza sörösüveg esik a konyhaasztalról, ahol kalapács az
otthoni műhely munkapadjáról, ahol Shakespeare vagy Thomas Mann-kötet a
házikönyvtár polcáról, más és más iskolai pályát, későbbi életutat eredményez -
fogalmazta meg tapasztalatát már több mint negyven évvel ezelőtt a magyar
pedagógia egyik kiemelkedő alakja. Pedagógusok személyes tapasztalatai, iskolai
statisztikai adatok az egyes középiskola típusokba járó gyerekekről,
célorientált vizsgálatok sokasága, mind megerősítik ezt az összefüggést. Itt
tehát alapvetően nem arról van szó, hogy a szülők akarják-e, hogy gyerekük
diplomás legyen, vagy sem. Az iskolai eredményességhez egy sor olyan
kompetenciára van szükség, amiket a gyerekek a családban sajátítanak el.
Szakmai körökben közismert a nyelvi kommunikáció családi, a szülők
nyelvhasználata szerinti meghatározottsága, a korlátozott-kidolgozott kód
megkülönböztetése. Ha a szülők odahaza egyszerű nyelvi szerkezetekben, szerény
aktív szókinccsel fejezik ki magukat, csak a megélhetésre, a szürke
hétköznapokra terjed ki beszélgetéseik témája, ott a gyerekek sem fognak
összetett alá- és fölérendelt nyelvi szerkezetek használni, nem fogják tudni
magukat árnyaltan kifejezni, és nem fognak a világ jelenségeiről színesen,
érdekesen, választékosan beszélni. És érteni sem fogják azokat, akik így
szólnak hozzájuk. Ez azt eredményezi, hogy az iskolába lépő korlátozott kóddal
kommunikáló gyerek nem fogja érteni a kidolgozott kóddal kommunikáló tanító
nénit, és nem fogja érteni a középosztály kultúráját megjelenítő tankönyv
szövegét sem. A szóbeliségre épülő iskolai munkában tehát eleve hátránnyal
indul, és iskolai hátrányai innen kezdve csak növekednek. S ez csak egy azok
közül a kompetenciák közül, amik az iskolai előmenetel családi hátterétől
függnek. Nem véletlen, hogy a nemzetközi kompetencia-felmérésekben ma már a
családi hátteret is vizsgálják, és a tanulók eredményeit ezekkel a családra
jellemző szocio-kulturális mutatókkal összevetésben értékelik. Ezekben az
adatokban benne vannak az otthoni tanulás anyagi-tárgyi feltételei, a családok
igénye és lehetősége magántanár fogadására, az ingergazdagságot jelentő, ország-világjáró
családi utazások, a művészeti nevelés, még az egyesületi sportolás is. Érinti
ezt a helyzetet az oktatási rendszer hoffmanni retrográd fordulata. A rendszer
egészének átalakítása megnehezíti az iskolázás révén történő társadalmi felemelkedést,
státuszváltást, s ezen belül is különösen nagy gondot jelent az iskolázottság
alapján hátrányban lévő családok gyerekeire nézve a tankötelezettségi korhatár
leszállítása, a középfokú iskolarendszer manipulatív, a hátrányos helyzetű
gyerekek hátrányait befagyasztó korrigálása, a nehézsorsú családokban nevelkedő
tehetséges gyerekek felsőfokú tanulmányait ellehetetlenítő brutális
tandíjrendszer bevezetése.
Ha
mindehhez azt is hozzátesszük, hogy a magasabb iskolai végzettségű emberek
életjövedelme – az aktív életszakaszuk során szerzett jövedelmük – magasabb
mint az alacsonyabb iskolai végzettségű embereké, továbbá, az átlagéletkor
tekintetében is meghatározó az összefüggés – magyarul, az alacsonyabb iskolai
végzettségű emberek hamarabb halnak meg, a diplomások tovább élnek -, akkor
belátható, hogy az Orbán-kormány államtitkára által támogatásra méltónak
tartott javaslatban nincs egy szemernyi sem a társadalmi igazságosságra
törekvésből, az méltánytalan, a meglévő társadalmi különbségeket konzerválja, ez
a társadalom kasztosodásához vezet. Novák Katalin a Kerekasztal javaslatával
továbbgondolja az elhíresült lázári mondatot. Akinek nincs semmije, aki nem
vitte valamire az életben, annyit is ér, és ne is legyen lehetősége arra, hogy
vigye valamire, maradjon öreg korában is a semmi nyomorában. Hiába nevel fel
egy szerényebb iskolázottságú házaspár akár több gyereket is becsülettel, hiába
válnak a gyerekek megbecsült szakmunkásokká, akire egyébként oly nagy szükség
van az orbáni retorika szerint – és egyébként sem lehet mindenki elméleti
fizikus, de még gépészmérnök vagy kommunikációs menedzser sem -, e családok
nyugdíjkort elérő tagjait a nyugdíjrendszer tervezett átalakítása bünteti.
Arra
gondolni sem merek, hogy ennek a vérlázítóan igazságtalan javaslatnak a
hátterében a roma családok újabb diszkriminációja áll. A roma családokban
köztudomásúan nagy a gyereklétszám, mint ahogy az is köztudomású, hogy a romák
körében a legnagyobb az iskolázottságban is kimutatható hátrány, lemaradás. Ha
a gyereklétszám a nyugdíj megállapításánál számít, akkor ez a
nyugdíjjogosultságot elérő romák esetében előnyt jelent. Kivéve akkor, ha a
gyereklétszám mellé a gyerekek iskolai végzettséghez is kötik a
nyugdíjkedvezményt. Így hiába a nagy a felnevelt gyerekek száma, iskolai
végzettség hiányában az idős roma polgártársaink elesnek a kedvezménytől, bármi
is legyen az. Így lehet törvényesen kizárni a magyar társadalom egy csoportját
azon előnyökből, amit a magyar társadalom egy másik csoportja önmaga számára
biztosít. Mert, mint tudjuk, a társadalom tagjainak, csoportjainak
érdekérvényesítő képessége is iskolai végzettség függő. S akinek nincs
iskolája, nem csak nem ér semmit, hanem még az érdekérvényesítő képessége is a semmivel
egyenlő.
Vérlázítóan
felháborító. Egy társadalmi igazságtalanságot az Orbán-kormány képes lesz
megfejelni egy másik társadalmi igazságtalansággal. Egy igazságtalan választási
rendszer eredményeként a parlamentben kétharmaduk van, megtehetik.
Még
mit? Meddig?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése