A rendszerrel van baj – ezt nem érti Orbán
Sokakat
meglepett a középiskolás diákok tiltakozása. Engem is. Még akkor is, ha voltak
jelek, amik mutatták, a középiskolásokkal nem lehet mindent megtenni.
Idén
februárban már egyszer a kormány durván beavatkozott a középiskolások sorsába,
a felsőoktatási intézmények működésébe. Már az érintettek kezében volt a
felsőfokú tanulmányokra vonatkozó kiadvány. Intézményekkel, képzéssekkel,
keretszámokkal, mindennel. A kormány teljesen váratlanul döntést hozott a
korábban megállapított keretszámok módosításáról. Éppen olyan megalapozatlan,
éppen olyan előkészítetlen, következményeit tekintve éppen olyan átgondolatlan,
eljárását tekintve éppen úgy nélkülözte az egyeztetéseket, mint a mostani
kormánydöntés. Akkor, februárban a Hallgatói Hálózat hirdetett demonstrációt.
Az ELTE lágymányosi épületétől ment a demonstráló csapat a Corvinus egyetemhez,
ahol egy nagygyűlés keretében hangzottak el beszédek … Voltak ott egyetemisták,
középiskolások, oktatók, a közoktatásban dolgozó pedagógusok. Ezt követően
vonultak a gyűlés résztvevői az Egyetem térre, és a jogi karon
tanteremfoglalásra, spontán gyűlésre, fórumra került sor.
Emlékezetes
reakciót fogalmazott meg az ÁJTK HÖOK. Tiltakoztak hallgatótársaik akciója
miatt … No comment.
Nagyjából
ennyi. Ezt követően mintha kifújt volna a tiltakozás.
Csak a
közoktatásban dolgozó pedagógusok, a HAT keretében folytatták küzdelmüket, vagy
inkább csak küszködtek a kormányzati úthenger mindent eltaposó haladását látva.
Azért közben
történt egy és más.
Az állam által
átvett megyei középiskolák igazgatóit elkezdték lecserélni. A legnagyobb
visszhangot a szigetszentmiklósi Batthyányi esete váltotta ki. Tanárok, diákok,
szülők fogtak össze a nyilvánvaló politikai hátterű személyi döntés ügyében.
Még az egykor a MIÉP listáján a megyei közgyűlésbe került alapító igazgató is
éles szavakkal ítélte el a Fideszes nyomulást.
A nyár elején
a budapesti József Attila Gimnázium esete kapott nagyobb sajtónyilvánosságot.
Itt is a szigetszentmiklósihoz hasonló helyzet alakult ki. A pedagógusok, a
diákok, a szülők együttesen, erőteljes léptek fel, és ez meghátrálásra
késztette a kerületi önkormányzatot. Nem úgy Zuglóban. Itt is döntő támogatást
tudott maga mögött az iskolát eredményesen igazgató pedagógus, aki folytatásra
pályázott. A Papcsák-önkormányzat első körben nem döntött. Nem akarták az
igazgatót, ezért inkább megfúrták magát az eljárást. A nyár közepén vették újra
elő a vezetői pályázat ügyét. Szülők, diákok, pedagógusok tiltakoztak,
tüntettek, de visszhang nélküli és eredménytelen volt akciójuk. A megbecsült
igazgató tanárként sem maradhatott az iskolában, kiutálta az új „vezető”. A
videó-megosztó portál egyik gyors sikert befutott anyaga volt az a néhány
perces felvétel, amikor a telekis diákok feketébe öltözve tiltakoztak iskolájuk
udvarán …
Az új tanév
mozaikjait próbáljuk meg összerakni.
Nézzük a
legfontosabbakat.
Az események
augusztusban kezdődtek.
A nyár végén a
miniszterelnök egy gazdasági konferencián arra figyelmeztet, nehogy valamilyen
más típusú rendszert kelljen bevezetni … Azóta is rágják ezt a csontot a
politológusok, ez vajon a parlamentáris demokráciához, a piacgazdasághoz, a
jogállamhoz képest mit jelent.
Szeptemberben
megkezdődött a köznevelési törvény végrehajtása. És folytatódott a vita, vajon
minden a helyén van a januári államosításhoz? Vajon a következő évi működési
költségek rendelkezésre állnak? Vajon az a pedagógiai munka, aminek feltételeit
az önkormányzatok biztosították, ott folytatódhat-e január 1. után, ahol azt
decemberben az iskolákban abba hagyják? Nem tudott erre választ adni senki. Viszont
a NAT alapján az egységes kerettanterv nem készült el időre …
Október 15-ig
az egyetemeken be kellett fizetni az első félévi tandíjat. Ami nincs, aminek
létét a kormány következetesen tagadja. Azzal érvelnek, diákhitel2 van. Nem
érdekli őket, hogy a várakozáshoz képest nagyon kevesen éltek ezzel. Mert nem
akarták aláírni a „röghöz kötést” jelentő szerződést. A miniszterelnök egy
szakmai fórumon elmondja vízióját: a felsőoktatásnak önfenntartó rendszerként
kell működnie.
Majd jött a
Rózsa Sándor Terv, az Orbán-Matolcsy megszorító csomag. Kiderül, nincs pénz a
közoktatásban dolgozó pedagógusok jövő szeptemberi munkaidő-növekedésének
bérkompenzációjára. A mézesmadzagról hirtelen eltűnt a méz. A pedagógusok
hirtelen rádöbbentek, hogy a kormány nagy ívű reformja számukra nem
bérnövekedést fog jelenteni - még, ha nominálisan erre számítottak is -, hanem a
túlórák, helyettesítések munkaidőbe való beépülése komoly bércsökkenést
eredményez. A szakszervezetek sztrájk-készültséget jelentenek be.
Az újabb
megszorító csomagok részeként az egyetemek-főiskolák törvény szerint járó
költségvetési támogatásából hét milliárd forintot „zárolnak”. Ez az intézmények
egyhavi működési költsége, amit „ki kell gazdálkodni”…És a költségvetés
vitájában kiderül, 2013-ban tovább csökken az intézmények támogatása. Ehhez
kapcsolódott a Bach-huszárok vezénylése, a kormánymegbízottak megjelenésének
terve az egyetemeken. Ez az egyetemi autonómia durva megsértését jelenti.
A közoktatás
átszervezéseként újonnan felállított intézet igazgatója is jelzi, a jövő évi
költségvetés tervezete az általános- és középiskolák működése tekintetében komoly
nagyságrendű hiányt mutat. Úgy, hogy ekkor még nem ismert, az önkormányzatok
milyen nagyságrendben vállalják az iskolák rezsiköltségeinek fizetését.
A parlamentben
szakszervezeti kezdeményezést felkarolva az ellenzéki pártok indítványára az
oktatás kérdéséről vitanapot tartanak. Itt a miniszterelnök maga is úgy
fogalmaz, nincs tandíj, az csak az emútnyócévben volt. Ezt követően kormánydöntésként jelentik be,
hogy a következő tanévben mindösszesen tízezer államilag támogatott hallgató
kezdheti meg tanulmányait a felsőoktatási intézményekben. Megismétlődik az év
eleji helyzet. A középiskolások kétéves munkája egy pillanat alatt semmivé –
csaknem semmivé – vált. A fizetős tanulást nagyon sokan nem tudják vállalni.
Az oktatási
szektor szereplői részéről komoly szakmai kifogások fogalmazódnak meg. Minden
területen.
A kormány, a
kormányzati szereplők által megfogalmazott ígéretek rendre semmissé válnak. Minden
területen.
A jövő év
egyik nagy költségvetési vesztese az oktatási szektor. Minden területen.
Minden egyeztetés
nélkül, még a korábbi formális „egyeztetéseket” is mellőzve születnek a közeli
és a távolabbi jövőt meghatározó döntések. Minden területen.
A közoktatás
is, a felsőoktatási is a működőképtelenség határáig jutott.
A
szakszervezetek sztrájkbizottságot alakítottak, megkezdődött a tárgyalás a
kormánnyal. Látszott már a tárgyalások kezdetekor, hogy a kormány képviselői
húzzák az időt, arra számítanak, jön a karácsony, újév, az iskolákban a félév
végi munka, a felsőoktatásban vizsgaidőszak, kifárad a tiltakozás.
A hallgatók viszont
megmozdultak. A Hallgatói Hálózat tüntetést hirdetett. A HÖOK vezetői is
megérezték, a kormány a hallgatókat, a jövendő hallgatókat, egyetemeket-főiskolákat
ellehetetlenítő döntéseihez nem asszisztálhatnak. Az intézmények vezetői, a
rektorok is megszólaltak, s a maguk kifinomult stílusában, de határozottan
tiltakoztak. A középiskolás diákoknál is betelt a pohár. Budapesten, Pécset, az
országban sok helyen középiskolákban tiltakozó akciókra került sor. A HÖOK
Műegyetemi rendezvényén egy színpadon szerepelt hallgató – HaHa-s és HÖOK-os!
-, oktató, rektor közoktatási és felsőoktatási szakszervezeti vezető,
középiskolás diák. És ott volt mellettük a humán szféra képviselője. Akit,
akiket sokkolt a kormány kultúrpolitikája. Csak három dolgot említek, a
független színházak anyagi ellehetetlenítését, a Magyar Művészeti Akadémia
nyomulását, a Nemzeti Színház döntés előtt lefutott vezetői pályázatát.
Orbán Viktort
megérintette a tiltakozás. Úgy tűnt, az úthengert befékezte és megfordította.
Egy hétvégi, hallgatókkal folytatott kocsmai beszélgetést követően az eddigi
felsőoktatási keretszámokat illetően, videó-üzenetben a páli fordulathoz
hasonló bejelentést tett. Az úthenger dübörög tovább, csak egy tartályt
kidobott, az, ahogy az út mentén a népek akarják, maradjon ott nekik.
A hallgatók,
diákok válaszoltak neki. Felhívták a figyelmét arra, hogy nem értette meg a
hallgatók-diákok-oktatók-pedagógusok-szülők üzenetét.
Nekik nem a rendszer egy elemével van
bajuk, hanem a rendszerrel.
Itt tartunk.
Hétfőn az
érintettek a minisztérium előtt, a Szalay utcában gyülekeznek.
Ps. Nem
gondolom, hogy ez egy teljes körű elemzés lenne. Az idő szorítása, az
érintettség miatt nem is lehet az. Talán a kronológia sem pontos. Mégis,
remélem a mozaik elemeit – ha nem is mindet - sikerült úgy kirakni, hogy abból
kirajzolódik a kép.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése