Kész átverés
Nem csitulnak a hullámok. A hallgatók, pontosítsunk, a
kormány hallgatói keretszámokra vonatkozó döntésében érintettek – középiskolás
diákok, hallgatók, tanárok, oktatók, intézményvezetők, szülők - felháborodása
nem csitul.
Persze, a kormány, maga Orbán Viktor tesz is azért, hogy ne
csökkenjen a feszültség.
Nézzük.
Most egy pillanatra tekintsünk el a szombati bejelentése
tartalmától. Erre majd később térünk vissza. Az eljárásról van szó.
A diákok – középiskolások, egyetemisták-főiskolások – megfogalmazták
követeléseiket, és azt kérték, Orbán Viktor ezt beszélje meg velük. Abból
indulhattak ki, hogy nem volt még olyan régen, amikor egy borostás fiatalember
a hatalommal szemben megfogalmazta követeléseit, és azt kérte az akkori hatalom
képviselőitől, hogy ők e követeléseket hallgassák meg. Nem tették. Nem telt el
sok idő, és az a hatalom megbukott. Más időket élünk. Bár időnként olyan érzése
van az embernek, hogy ez a másság, csak a dátumban jelenik meg. A rendszer
alapvető jellemzői a puha diktatúrát idézik …
Az egykor volt fiatal, egykor volt demokrata nem ült le a
diákokkal. Ahogy a lapokban írják, biodíszletekkel vette körül magát, és a
romkocsmai beszélgetést követően bejelentette a tutit. Elég legyen most annyi e
döntés tartalmáról, hogy az nagyjából ellentéte mindannak, amit eddig ő maga
is, az illetékes minisztere államtitkárostul képviselt. Határozottságát, gyors
reagálást azzal nyomatékosította, hogy megbízta az illetékes minisztert –
szombaton -, hogy a szerdai kormányülésre hozza a felsőoktatás működését
alapvetően meghatározó kész dokumentumot.
Ennyi.
Kutatások? Számítások? Koncepciók? Szakmai viták?
Egyeztetések? Hatástanulmányok? Szakmai-képviseleti szervezetekkel való
konzultáció? Semmi.
Ez nem a többpárti parlamenti-képviseleti demokráciákra
jellemző eljárás, nem egy a szakértelmet fontosnak tartó kormány gyakorlata,
nem egy a társadalmi partnereket komolyan vevő kormányfő magatartása, nem egy
az emberek véleményére, a többségi véleményre adó politikus eljárása, nem egy
szilárd értékrenddel rendelkező ember véleménye, nem egy, a harmonikusan működő
társadalom víziójával rendelkező államférfi megoldása.
Nekünk, félázsiai származékoknak, akiknek a torkán egyszer
már eredményesen letuszkolt egy ennél a durvább, eljárásában felháborítóbb
hallgatói keretszám-módosítást, a nyugdíjpénztári vagyon elkobzásáról, és az
emberek egyes csoportjai elleni többi durva támadásról, ami az alapvető
életviszonyokat rengette meg, nem beszélve, gondolta, ez is, így is jó.
Nem jó.
S most nézzük a tartalmat, a szombati bejelentés, majd az
ennek nyomán hirtelen a parlament elé terjesztett törvény-módosítás tartalmát.
Nem fogom részletesen elemezni. Megtették, és megteszik ezt
azok a kollégák, akik ehhez jobban értenek. Például Radó Péter, Nahalka István.
A következtetésük lényege az alábbiakban foglalható össze.
- A 2013. évi költségvetésben a felsőoktatásra nincs több pénz, és a gazdasági helyzet értékelése, a prognózisok alapján nem is várható, hogy több pénz jut. Azt a keveset - kevesebbet, mint 2012-ben – lehet a felsőoktatásra fordítani, amit a törvény tartalmaz. S, ha az e soron tervezett bevételek – tandíj – nem folynak be, ha valahová e kevésből, a felsőoktatásra szánt keretből többet kell tenni, akkor valahová, a felsőoktatáson belül (!) nem jut. (Radó Péter, lásd hvg.hu)
- A felvételi rendszer orbáni változtatása nyomán készült jogi szabályozása azt eredményezi, hogy a felsőoktatásba – egyetemekre, főiskolákra – való bejutás olyan módon történik, mint 1990 előtt, a kádári diktatúra végstádiuma idején, csak attól egy kicsit most rosszabb a helyzet, rontottak azon a gyakorlaton. (Nahalka István, a HAT levelezésben közre adott gyors-elemzése alapján.)
A végén ugyanaz jön ki, mint amit az elején terveztek, csak
más módszerekkel. Elvonások a felsőoktatásban, hallgatói keretszámok szűkítése,
a tudásmonopólium gazdasági státuszhoz kötése, a társadalmi helyzetük szerint
hátrányban lévő társadalmi csoportok gyerekeinek kirekesztése a felsőfokú
tanulmányokból. Köszönjük.
A sajtóban megjelent hírek szerint a sikertelen, inkább
taszító, mint vonzó, a fiatal emberek röghözkötését eredményező tandíjat, amit
egy az egyén számára gazdasági szempontból kedvezőnek látszó árúval, a
diákhitellel próbáltak biztosítani, át kívánják nevezni.
Ez a tipikus fideszes válasz a problémára. Nevezzük át a
problémát, és akkor megszűnik. Hallgatói költségtámogatás? Állami képzési
kölcsön? Állami diákhitel? Nevezzék bárhogy is, amit a hallgatónak
(családjának) fizetni kell a tanulás lehetőségéért, az tandíj. S, ha kölcsönből
fizeti valaki a tandíjat, akkor adóságba veri magát, amit egyszer vissza kell
fizetni. Vagy már ma önként korlátozza jövőjét, ha nem akarja, vagy úgy véli,
nem fogja tudni visszafizetni a kölcsönt, és állami szolgálatba áll.
Itt tartunk.
A kormány veszi elő a cipollai bugyorból a trükköket. De úgy
néz ki, a közönség egyre kevésbé vevő a bűvésztrükkökre.
Gyerekeink észrevették, hogy őket most hülyének nézik, át
akarják verni.
Mi, szülők sem most jöttünk a falvédőről. Amíg rólunk volt
szó, összeszorítottuk a fogunkat … Most viszont a gyerekeinkről van szó. És
nincs az a szülő, aki a gyerekeiért ne mozdulna.
Ott, a Szalay utcában, a Kossuth téren, ezt kellene
megérteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése