A vallásszabadságnak
annyi (meg egy bambi)
Lelkes tankerületi vezetők utasítására a semmit-sem-tehető
iskolaigazgatók készítik elő a következő tanévet. Na, nem minden apró-cseprő
elemét. De azt, hogy a gyerekeknek a megfelelő osztályokban hittant vagy etikát
fognak tanítani, tudni akarják. Megkeresik hát a szülőket, ugyan
nyilatkozzanak, mit kívánnak.
Az a válasz-variációk között nem szerepel, hogy pokolba az
egész hittan-oktatást!
Akik abban a hitben - TUDATBAN – éltek, hogy Magyarország,
ha nem is köztársaság, de tiszteletben tartja a lelkiismereti- és
vallásszabadságot, mert ez van beleírva az alaptörvénybe, azok tévedtek. Azt
feltételezték sokan, nagyon sokan, hogy nem jöhet vissza az a diktatúrákra
jellemző idő, amikor valakinek – bárkinek – meg kellene vallani, milyen
felekezet híve, hívő-e egyáltalán. Akár közvetlenül, akár közvetett módon. Tévedtek.
És az sem lehetséges – diktatúrákat kivéve -, hogy bármilyen állami
nyilvántartásban bármilyen módon szerepeljen, ki milyen felekezet elkötelezettje.
Ők is tévedtek. A bizonyítványban, iskolai anyakönyvekben életre szólóan benne
lesz. Azt meg – gondolom – végképp nem feltételezte senki, hogy a vallási
leköteleződést egy olyan papíron kell megvallani, amit bárki, aki közel van
ehhez a papírhalmazhoz, mondjuk egy a hatalom által kinevezett hű vazallus-igazgató,
bármikor bármire fel tud használni. Ők is tévedtek.
Ez az egész úgy erkölcstelen, ahogy van. Mi több. Az Alaptörvénybe (ez amolyan
alkotmány-féle, az ország polgárainak, beleértve a hatalom birtokosainak jogait
és kötelezettségeit tartalmazó jogi dokumentum), az Európai Unió írott (jogi)
és íratlan (erkölcsi) szabályaiba ütközik.
És legfőképpen a mi keresztény elkötelezettségűnek tartó
kormányunk XVI. Benedek 2012. évi körlevelének intelmét hagyja figyelmen kívül.
" A
nevelés az élet leggyönyörűbb és legnehezebb kalandja. A nevelés, a latin
educere alapján annyit tesz, hogy valakit kivezetünk önmagából, hogy bevezessük
a valóságba, egy olyan teljesség felé, amelynek segítségével a személyiség
növekedhet. Ez a folyamat két szabadság találkozásából táplálkozik, a felnőtt
és a fiatal szabadságáéból. Szükséges hozzá a tanítvány szabadsága, akinek
nyitottnak kell lennie és hagynia kell magát elvezetni a valóság megismerésére,
és szükséges a nevelő szabadsága is, akinek késznek kell lennie rá, hogy
odaadja önmagát. Éppen ezért most még inkább, mint valaha szükségesek a hiteles
tanúk, akik nem pusztán a szabályok és információk továbbadói. Olyan tanúk
kellenek, akik képesek távolabbra tekinteni a többieknél, mivel az életük
horizontja tágasabb. Az lehet tanú, aki maga is átéli azt az utat, amelyet
másoknak javasol.
Melyek azok a helyek, ahol a békére és igazságosságra történő valódi
nevelés érlelődik? Mindenekelőtt a család, hiszen az első nevelők a szülők. A
család a társadalom eredendő sejtje. „A gyermekek a családban tanulják meg
azokat az emberi és keresztényi értékeket, amelyek lehetővé teszik az építő és
békés együttélést. A családban sajátítják el a nemzedékek közötti
szolidaritást, a szabályok betartását, a megbocsátást és a másik ember
elfogadását.”[2]
Ez az igazságosságra és békére való nevelés első iskolája.
Olyan világban élünk, amelyben a család és maga az emberi élet is
folyamatos fenyegetettségnek van kitéve és nem ritkán darabokra hullik. A munkakörülmények
gyakorta nehezen összeegyeztethetők a családban vállalt felelősséggel, a jövő
aggodalmakkal teli, felgyorsult az élet ritmusa, sokaknak el kell hagyniuk
otthonukat, hogy megfelelő keresetre tehessenek szert, vagy hogy egyáltalán
fenn tudják tartani magukat. Mindezen körülmények megnehezítik, hogy
biztosítsák a gyermekek számára a legfontosabbat: a szülői jelenlétet, amely
lehetővé teszi a mind teljesebb osztozást a közös útban, az évek során
megszerzett tapasztalatokban és bizonyosságokban, amelyeket csak az együtt
eltöltött időben lehet átadni. Azt szeretném mondani a szülőknek, hogy ne
csüggedjenek! Életük példájával buzdítsák gyermeküket, hogy reményüket
elsősorban Istenbe helyezzék, hiszen belőle származik a valódi igazságosság és
béke.
Szeretnék most azoknak az intézményeknek a
vezetőihez fordulni, amelyek nevelői feladatot látnak el: őrködjenek éberen,
hogy minden személy emberi méltóságát tiszteletben tartsák és megbecsüljék
minden körülmény között. Ügyeljenek rá, hogy minden fiatal fel tudja
fedezni a maga hivatását, kísérjék figyelemmel, hogy gyümölcsöztetni tudják
azokat az adományokat, amelyeket az Úrtól kaptak. Biztosítsák a családok
számára, hogy a gyermekük olyan képzést kaphasson, ami nem áll ellentétben
lelkiismeretükkel és vallási elveikkel.
Minden nevelő környezet legyen olyan hely, amely nyitott a
transzcendensre és a többi emberre: legyenek ezek a párbeszéd, az összetartás
és a meghallgatás helyei, amelyben a fiatalok azt érezhetik: itt értékelik a bennük
rejlő lehetőségeket, belső gazdagságukat és megtanulhatják testvéreik
megbecsülését. Adják tovább ezek a helyek annak az örömnek az érzését, ami
abból fakad, ha valaki nap mint nap megéli a szeretetet és az együttérzést a
felebarátai iránt és tevékenyen részt tud venni az emberibb és testvériesebb
társadalom építésében.
Ezután a politikai vezetőkhöz szólok, s azt
kérem tőlük, segítsék kézzelfoghatóan a családokat és a nevelő intézményeket
abban, hogy a nevelés jogát és kötelességét gyakorolhassák. Soha nem hiányozhat az anyaság és az
apaság megfelelő támogatása. Érjék el, hogy senki elől ne legyen elzárva a
tanulás útja és a családok szabadon megválaszthassák azokat a nevelő
intézményeket, amelyeket legalkalmasabbnak ítélnek gyermekeik fejlődése
szempontjából. Törekedjenek rá, hogy újra egyesülhessenek azok a családok,
amelyeket a megélhetés kényszere szétválasztott. Mutassák fel a fiatalok előtt
a tiszta politika, mint a közjó szolgálatának képét.
Végezetül nem tehetem meg, hogy ne szóljak a tömegtájékoztatás
világához, hogy ez is hozzájáruljon a nevelés feladatához. A mai társadalomban
a tömegtájékoztató eszközöknek egészen különleges feladata van: nem csupán
tájékoztatást adnak, hanem alakítják is az emberek szellemét, s ezért jelentős
hozzájárulást adhatnak a fiatalok neveléséhez. Nagyon fontos figyelembe
vennünk, hogy a nevelés és a kommunikáció között igen szoros a kapcsolat,
hiszen a nevelés kommunikáción keresztül zajlik, s ez pozitív vagy negatív
értelemben befolyásolja a személy fejlődését.
A fiatalok részéről is bátorság szükséges
ahhoz, hogy elsősorban ők maguk is megéljék azt, amit a körülöttük élőktől
megkívánnak. Nagy a felelősségük abban, hogy elég erejük legyen a szabadság jó
és tudatos használatában. Ők maguk is felelősek azért, hogy az igazságosságra
és a békére lehessen őket nevelni!"
Továbbá …
"Figyelemmel kísérni, meghallgatni és kellően értékelni a fiatalok
világát nem csupán lehetősége, hanem elsőrendű kötelessége is a társadalom
egészének ahhoz, hogy valóban az igazságosság és a béke jövőjét építhessük."
… és …
"… meg vagyok róla győződve, hogy ők (a fiatalok), a maguk lelkesedésével és lendületével új
reményt képesek adni a világnak."
Ha nem szentségtörés, ez utóbbi kapcsán
egyetértésemet fejezem ki. Úgy legyen.
[1]
Kiemelések: plebejus-pedagógus. A teljes pápai körlevél az alábbi linken
keresztül érhető el. http://www.origo.hu/itthon/20120102-papai-korlevelet-kuldott-az-iskolaigazgatoknak-hoffmann-rozsa.html)
[2] XVI. Benedek, Beszéd Lazio tartomány, Róma városa és a római provincia vezetőihez (2011.
január 14.): L’Osservatore Romano,
2011. január 15., 7.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése