Az iskolák
államosításáról
Amióta felvetődött, hogy az állam az élet számos más
területéhez hasonlóan az iskolák* világában is szinte egyedüli meghatározó
szereplő kíván lenni, e szándékát szervezetileg és tartalmilag is érvényesíteni
kívánja, vita tárgya volt, hogy ezt a folyamatot, jelenséget, helyzetet hogyan
nevezzük.
Kézenfekvőnek látszott, nevezzük annak, ami: államosítás. A
kormány - az államhatalom - képviselői következetesen tiltakoznak, ez nem
államosítás, csak az állam átveszi az iskolákat.
Olyan ez, mint a magánnyugdíj-befizetések megvédése, és a
nemtandíj.
1.
A rendszerváltást követően megegyezés
mutatkozott abban, hogy az önkormányzatok önálló helyi hatalmi tényezőkként
szervezik az alapfokú nevelést, oktatást, és önként vállalt feladatként a
középfokú oktatást. E tekintetben két fontos kérdés van, ami minden más
részletnél fontosabb.
1.1. Az
első kérdés az, hogy ki mondja meg, hogy az adott iskolában mi legyen a nevelés
célja, mi legyen a nevelés-oktatás programja, milyen pedagógiai feladatokat,
milyen szervezeti keretben, milyen feltételrendszerben, milyen tartalmi
követelmények alapján oldjanak meg az adott iskola pedagógusai. A
rendszerváltás kezdete óta – igazából
már azt megelőzően – kibontakozott egy folyamat, aminek eredményeként e
kérdésekre a választ az iskolában adták meg. A helyi társadalom, a szülők,
gyerekek, a pedagógusok együttműködése alapján jött létre az a pedagógiai
program, annak részeként a helyi tanterv, ami az iskolai munkát meghatározta. E
programot az iskolát fenntartó önkormányzat hagyta jóvá, ezzel vállalta, hogy a
program végrehajtásának feltételeit biztosítja. Természetesen a nevelés-oktatás
tartalmi meghatározásában az államnak is volt szerepe. Ez alapvetően a
nevelő-oktató munka jogi szabályozásán és a Nemzeti alaptanterv követelményein
keresztül érvényesült. Ezzel együtt a felelősség az iskolák szakszerű és
jogszerű működéséért a fenntartót, az önkormányzatot terhelte.
1.2. A
második kérdés az, hogy ki biztosítja az iskola fenntartását, működtetését és a
pedagógiai munkához szükséges forrásokat, feltételeket. E kérdésben is a
megosztott felelősség érvényesült. Az állam – az állampolgárok adóiból –
normatív alapon támogatást adott az önkormányzatnak, amelyik saját bevételeiből,
az önkormányzat területén élő polgárok, vállalkozások adóiból, és az
önkormányzat egyéb bevételeiből azt kiegészítette, így biztosította az iskolák
működését. A felelősség azonban itt is a fenntartót, az önkormányzatot
terhelte.
2.
Mi változott az Orbán-kormány köznevelési
törvénye eredményeként?
2.1. Azt,
hogy az iskolában mi legyen a nevelés célja, mi legyen a nevelés-oktatás
programja, milyen pedagógiai feladatokat, milyen szervezeti keretben, milyen
feltételrendszerben, milyen tartalmi követelmények alapján oldjanak meg az
adott iskola pedagógusai, azt az állam egy hierarchizált szervezeten keresztül
mondja meg. Ma minden iskola a Klebelsberg
Intézményfenntartó Központ egy-egy szervezeti egysége , minden pedagógus
munkáltatója a Központ igazgatója, a törvényi kötelezettségen túli pedagógia
feladatok vállalásáról a Központ tankerületi rendszerében a tankerületi
igazgatók döntenek. Az új, ideológiai hatásoktól sem mentes köznevelési törvény
alapján a Nemzeti alaptanterv, ideológiai hatásoktól sem mentesen, rendkívül
szigorúan, minimális szabadságot engedve szabályozza nevelés-oktatás
követelményeit, egy-egy iskolatípusra egy kerettanterv van/ lesz kidolgozva,
megszűnik a tansegédletek alternativitása – ezzel a pedagógusok módszertani
döntési szabadsága -, kötelező lesz az iskolákban a hitoktatás – erkölcstan
alternatívával azoknak, akik nem kívánják felekezeti elkötelezettségüket
megvallani. Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a nevelés-oktatás tartalmi
kérdéseiben az állam kizárólagos szerepre tör, és a jogi szabályozás alapján
ezt a szerepet önmagának biztosítja is. Ennek alapján természetes, hogy az
államé a felelősség, mi történik az iskolákban.
2.2. Hasonló
a helyzet a finanszírozással is. Az állam az iskolák pedagógiai munkájának
anyagi feltételeit teljes körűen biztosítja. Annyi a változás a korábbiakhoz
képest, hogy most megszűnt - értelmét vesztette – az önkormányzatok normatív
finanszírozása**. E mellett az állam még az önkormányzatoktól pénzt von el az
iskolák működtetésére, illteve kötelezi az önkormányzatokat, hogy vállaljanak
anyagilag is szerepet az iskolák fűtésének, világításának, a rezsi költségeknek
a biztosításában. Ez viszont nem társul semmiféle felelősséggel. Az
önkormányzatok pénztári kifizetőhelyek. Az iskolák működésének anyagi
felelőssége az államot terheli.
3.
Látható tehát, hogy az állam a két legfontosabb
kérdésben – törvényalkotói szerepével visszaélve - elvette az önkormányzatoktól
az iskoláik feletti rendelkezési jogot, elvonta a hatásköröket és ezzel együtt
a forrásokat, épületeket, dologi feltételeket is.
Erre a folyamatra használja a magyar nyelv az
államosítás kifejezést. Ott, ahol eddig nem az állam mondta meg,
miért-mit-hogyan-mivel-mennyiért, most az állam mondja meg. Ilyen egyszerű. Lehet
erre azt mondani, hogy ez csak az állami felelősségvállalás növekedése, az iskolák
működési biztonságának javítása, a gyerekek tanulási feltételeinek
kiegyenlítése, meg még mást is. De ez porhintés. Az államnál az erő, nincs se
fék, se ellensúly, se szakmai, se társadalmi ellenállás. És ebben a helyzetben
az állam, a hatalom azt mondja: az lesz, amit én akarok. Hogy ez szakmailag megalapozatlan? Hogy ez
nem szolgálja sem a gyerekek egyéni, sem a társadalom egésze érdekeit? Hogy ez
az egész folyamat a XXI. században modernizáció ellenes? Hogy Magyarország a nemzetközi munkamegosztás
rendszerében a perifériára szorul? Hogy nőni fognak a társadalmi feszültségek?
Hogy évtizedekre előre hozunk létre olyan helyzetet, teremtünk olyan
problémákat önmagunk számára, ami szinte megoldhatatlan feladatot fog
eredményezni?
Nincs államosítás – mondja Hoffmann Rózsa – csak az „iskolák
állami átvétele” van.
Tandíj sincs.
Demokrácia sincs.
Köztársaság sincs.
Orbán Viktor van. És lesz is évtizedekre, ahogy tervezte. Ezt, és csak
ezt szolgálja az iskolák, a nevelő-oktató munka, a gyerekek államosítása.
*A továbbiakban az iskola kifejezés alatt minden közoktatási
intézményt értek: óvodát, általános- és középiskolát, kollégiumot, zeneiskolát,
nevelési tanácsadót, és így tovább … Továbbá fontos megjegyezni, hogy a
továbbiak nem érintik a felekezeti nevelés-oktatás rendszerét, és az
alapítványi iskolákat. Azaz, a továbbiakban az iskolarendszer döntő részét
kitevő, kizárólagosan közfinanszírozott, önkormányzati fenntartású nevelési-oktatási
intézményekről lesz szó.
**E ponton differenciálni kell. Az óvodák fenntartása
továbbra is önkormányzati feladat marad, melyet az állam normatív rendszerben
finanszíroz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése