Csapda
Csapdába
kerültek a pedagógus szakszervezetek.
Hogy besétáltak a csapdába, vagy maguk lavírozták bele magukat, ennek
most nincs jelentősége.
A közoktatás
gyökeres átalakításáról van szó.
Azt a
szakszervezetek is pontosan tudják, meg is fogalmazták, hogy a kormány a
közoktatási rendszer átalakítása címén saját hatalma hosszú távú
megszilárdításán, a polgárok ideológiai átnevelésén, a két világháború közötti
időket idéző mélységesen igazságtalan, az egyenlőtlenségeket konzerváló
társadalmi viszonyok kialakításán fáradozik. Azt is tudják, az a köznevelési
rendszer, ami kialakulni látszik, nem szolgálja a társadalmi modernizációt és
hosszú távon az egész magyar társadalom fogja kárát látni. Mind a PSZ, mind a PDSZ vezetői a sajtóban
megjelenő nyilatkozataikban ezt a véleményüket markánsan meg is fogalmazták. Ez
a vélemény jelent meg azokban a követelésekben is, melyeket – másik két, az
oktatásban érintett szakszervezettel együtt – a kormánnyal való tárgyalás
alapjaként hoztak nyilvánosságra. Állítsa le a kormány az előkészítetlen,
kaotikus helyzetet teremtő államosítást, kezdődjön el a köznevelési rendszer
átalakításának felülvizsgálata – fogalmaztak a szakszervezetek. Erre rímelt a
hallgatók december végén megfogalmazott követelésének első pontja is. Ők nem
csak a felsőoktatás, hanem a közoktatás reformjának újragondolását is
követelik.
A kormány
képviselői leültek a tárgyalóasztalhoz, és szép lassan elkezdték építgetni a
csapdát.
Néhány, a
munkavállalók szempontjából fontos követelésnek engedni látszanak. Nem kell az
összes államosított iskolában az összes igazgatónak újra pályáznia állását.
Szép. Olyan ügyben engedtek, aminek a végrehajtása lehetetlen feladatot
jelentett. Úgy sem tudjuk megcsinálni, akkor ne is csináljuk, állítsuk viszont
be úgy, hogy a szakszervezetek követelésének engedtünk, mert mi milyen
megegyezés pártiak vagyunk … Rendben, legyen a kötelező óraszám – a munkaidőnek
az a része, amit a közvetlenül a gyerekekkel való foglalkozással kell eltölteni
– huszonkét óra. Úgy sem tudjuk átvinni a huszonhat órás szándékunkat, mert ez
azonnal húszezer pedagógus elbocsátását jelentené, ne is csináljuk meg, mert ez
igazolná az elmúlt évben nyilvánosságra került titkos kormányzati tanulmány
adatait, és ez a szavazatmaximálási szándékot is nagyban rontaná, állítsuk
viszont be úgy, hogy a szakszervezetek követelésének engedtünk, mert mi milyen
megegyezés pártiak vagyunk … Azonnali
húsz százalék bértábla-korrekciót a közszférában nem tudunk megvalósítani,
ahogy ezt a szakszervezetek követelték, de meg tudunk ígérni ennél nagyobb
béremelést az életpálya-modell bevezetése eredményeként. Majd, valamikor, ha
lesz rá fedezet. Mert most nincs. Ígérni viszont tudunk. És egyébként is, ha
majd lesz ebből a modellből valami, nem kell a szakvizsgázott pedagógusoknak
nulláról indulni, ők egyből a magasabb szakmai- és bérkategóriába kerülnek. Az
ígéret nem kerül semmibe – ígértünk már, és nem jött be, na bumm, mi történt,
semmi -, viszont azt igazolni tudjuk, hogy mi milyen megegyezés pártiak vagyunk
…
S miközben a
rendszer apró, bár el nem hanyagolható elemeiről tárgyalnak, a szakszervezetek
nem veszik észre, hogy az apró elemek követelésével és elfogadásával részeivé
válnak a rendszernek, az apró engedmények elfogadása egyben azt is jelenti,
hogy elfogadják az egész rendszert! Abban a pillanatban, ahogy aláírják a
megállapodást, a kormány, ahogy eddig is tette, azzal fogja telekürtölni az
országot, hogy lám a szakszervezetek elfogadták a köznevelési rendszer
átalakítását, és ezzel is igazolják, hogy a kormány milyen megegyezés párti.
Ráadásul, ahogy most látszik, ezzel a szakszervezetek közé is éket lehet verni.
Az egyik következetesen kiáll a rendszer átalakításának leállítása,
felülvizsgálata mellett, a másik elfogadva részeredményeket, legitimálja a
velejéig igazságtalan és össztársadalmi értelemben is káros átalakítást.
Közben a
pedagógusok közösségei, akik ma már a zsebükön is érzik, mit jelent az
államosítás, megszólaltak. A budapesti Szilágyi Gimnázium tiltakozó
kezdeményezéséhez további iskolák nevelőtestületei csatlakoznak. A Gimnáziumok
Országos Szövetsége is tiltakozik. Ez azért figyelemre méltó, mert ennek a
szervezetnek az elnöke az Országos Köznevelési Tanács elnöke is egyben. És a
tiltakozás nem arról szól, hogy nincs WC-papír a tanári WC-ben, hanem arról,
hogy a kormány politikai számításból, előre megfontolt szándékkal szétzúzza azt
a nemzeti kincset, amit magyar közoktatásnak nevezünk.
A
szakszervezetek ezen a ponton válaszút elé érkeznek. Legitimálják a társadalmi
igazságtalanságot néhány apró – bár említsük meg most is, nem elhanyagolható -
engedmény fejében, vagy következetesen kiállnak egy korszerű, a modernizációt,
a társadalmi igazságosságot képviselő oktatási rendszer kialakítása mellett. El
kell döntenie a szakszervezeteknek, hogy mi a fontos számukra: az
elfogadhatatlan rendszer keretei között tagjaik elfogadható helyzete, vagy egy
elfogadható rendszer melletti kiállás, azon az áron is, hogy ez átmenetileg a
pedagógusok számára nehezebb helyzetet teremt. Nem könnyíti a szakszervezetek
helyzetét, hogy döntésük kihat a társadalom egészére: gyerekek, szülők, a
szakképzés kapcsán a munka világa is érintett, közvetlenül és közvetett módon
is a rendszer átalakításában, legitimálásában. Az is kérdés, vajon a
szakszervezetek erősítik az elmúlt év utolsó hónapjában kibontakozott, és az
utcán is megjelent jogos elégedetlenséget, vagy gyengítik. És ebben a kérdésben nem
lehet pávatáncot járni: a szakszervetek ott vannak a műegyetemi tiltakozás után
létrejött, széleskörű együttműködést megjelenítő felsőoktatási érdekegyeztető
fórumban. Most, a kormánnyal való tárgyalás eredményeként ki fog derülni, hogy elfogadják
és képviselik-e a hallgatók követeléseit, annak különösen a közoktatást is
magában foglaló első pontját, vagy feladják a saját maguk által is hirdetett, a
rendszer egészével kapcsolatos bírálatukat.
Nem könnyű a
csapdából kikászálódni. Különösen akkor nem, ha a pedagógusok, az
egyetemek-főiskolák hallgatói, oktatói, a szülők, a társadalmi
igazságtalanságot a bőrükön érző emberek milliói nézik, figyelik ezt a
mutatványt. Vizsgáznak a pedagógus szakszervezetek. Mi most nem tudunk mást
tenni, várjuk az eredményt. Azt viszont tudjuk, hogy sokan vagyunk, egyre
többen, akik a küzdelmet egy humanista-demokratikus oktatási rendszer
kialakítása érdekében nem adjuk fel.
Eddig együtt álltunk ki ország-világ elé a szakszervezetekkel kritikánkkal, javaslatainkkal.
Eddig együtt álltunk ki ország-világ elé a szakszervezetekkel kritikánkkal, javaslatainkkal.
Várjuk a holnapot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése