A tiltakozás folytatódik
A kormány, az oktatási kormányzat folytatja az oktatási
rendszert átalakító gyakorlatát.
Nincs tandíj, az egyetemek megőrzik autonómiájukat, a
közoktatás átszervezése sikertörténet … van itt minden, mint a falusi vásárban.
Természetes reakciója a hallgatóknak, oktatóknak, a
közoktatásban dolgozó pedagógusoknak, hogy folytatják a tiltakozást. Nem azért
mert ez a társaság eleve rebellis népség. Nem azért, mert a háttérből valaki
mozgatja ezt a népséget. Hanem azért, mert ez a „népség” látja, hogy mindaz,
ami a közoktatásban és a felsőoktatásban ma zajlik, az nemzeti dráma. Nem ma,
még nem is biztos, hogy holnap. Bár már mai is tapasztalni, hogy a legjobbak –
tanulók, hallgatók és oktatók – veszik a sátorfájukat, mennek külföldre, ahol
boldogulni tudnak. Holnap se lesz jobb, mert a középiskolákból és a
felsőoktatásból szép lassan, de határozottan ki fognak szorulni azok a
gyerekek, akik anyagi okok miatt nem engedhetik meg maguknak a tanulás luxusát.
És ez mindannyiunknak rossz! Az igazi tragédia holnapután fog bekövetkezni.
Magyarország elveszíti a képzett munkaerő biztosította versenyképességét, nem
telepítik ide a cégek kutató-fejlesztő központjaikat, elmaradnak a
fejlesztések-beruházások, az érdemi termelő munkát jelentő munkahelyek száma
csökkenni fog, és az egész folyamat egy válságspirált eredményez. Ez nem
vészmadárkodás. Miközben eddig az látszott, jönnek a komoly cégek, mert
perspektívát láttak Magyarországban, politikai stabilitást, kedvező
feltételeket, az elmúlt egy-másfél év trendje az, hogy nem jön az országba a
működő tőke, csökkennek a beruházások, csökken az ipari termelés … De ez nem
egy gazdaságpolitikai blog. Csak idézem azokat a gazdasági szakembereket,
köztük jobboldali közgazdászokat is, akik látják, nagy a gáz, sürgetik a
gazdaságpolitikai fordulatot, látják és értik a beszédes statisztikai adatokat.
A hosszú távú folyamatok az oktatásban gyökereznek. Ha az
oktatási rendszer, az óvodától az egyetemig nem képes használható műveltséggel
rendelkező embereket kibocsátani -
beleértve a szakmai tudást is(!) a szakmunkástól a kutató mérnökig, az ápolótól
az orvosig, a postástól a pedagógusig, a számítógép-műszerésztől a programozó
matematikusig –, akkor ott megkezdődik a társadalom leépülése. Most e folyamat
kezdetén vagyunk, ennek jeleit látjuk a közoktatásban is, a felsőoktatásban is.
Nem véletlen, hogy tiltakoznak a pedagógusok, hallgatók, oktatók. Ők látják,
hogy az oktatási rendszer átalakításával nagy baj keletkezik. Nem azért, mert
ők látnokok. Ezt tanulják a hallgatók, tanítják a pedagógusok, oktatók. Az
oktatási rendszer működését, az összefüggéseket az oktatási rendszer és a
társadalom más alrendszerei között, az oktatási rendszer eredményes működésének
feltételeit, a rendszer fejlődésének folyamatát, a diszfunkcionálisan működő
oktatási rendszer következményeit … Ezek olyan társadalmi jelenségek, melyek
között törvényszerű összefüggések vannak! Csak egy kicsit bonyolultabb ezeket
az összefüggéseket felismerni, mint azt, hogy az alma a fáról mindig a földre
esik. Amikor tehát a kormány uniformizálja a közoktatást, múlt századi
követelményrendszer alapján kívánja az oktatás tartalmát és folyamatát
szabályozni, centralizálja (államosítja) a közoktatást, amikor gyámság alá
helyezi a felsőoktatási intézményeket, amikor tandíjas felsőoktatást vezet be, amikor
komoly nagyságrendű forrást von ki a közoktatásból is, a felsőoktatásból is,
akkor a szakemberek egy része tudja, hogy ennek tragikus következményei
lesznek, a hallgatók, középiskolás diákok pedig a bőrükön érzik, hogy ez így
nem lesz jó. És, miután megfogalmazták követeléseiket, s a kormány képmutató
módon tárgyalt, megegyezés-félébe ment bele, majd az egészet úgy, ahogy van
kukába dobta, majd folytatja a drámai hatású átalakítást, nos akkor
természetes, hogy azt mondják: ebből elég! A hülyék az utca túloldalán vannak.
Tessék őket az orruknál fogva vezetni, ha hagyják magukat. Itt gondolkodó
emberek vannak, akiket nem lehet megvezetni!
Ezt fejezik ki a tantermek elfoglalásával, utcai
demonstrációkkal, közösségi oldalakon látható videó-üzenetekkel, minden
lehetséges eszközzel, ami a törvényesség határán még innen (belül) van. És
hiába a kormánypropaganda, hiába a megosztásra, lejáratásra irányuló
nyalonc-sajtó ármánykodása. A hallgatók, diákok – oktatók, pedagógusok – bölcsebbnek
mutatkoznak, mint azt a pöffeszkedő hatalom képzeli.
Azon is érdemes lenne elgondolkozni, hogy két, egymástól
lényeges elemeiben különböző társaság jelenik meg egy időben az utcán. A
legkiszolgáltatottabb társadalmi helyzetű csoportok, a munkanélküliek, a
közmunkások, a leszakadó régiók leszakadó társadalmi helyzetű tagjai, és a
társadalmi problémákra mindig a legérzékenyebben reagáló fiatalok, az ifjúság.
A mai nappal nem lesz vége a tiltakozó akcióknak. Sokaknak
vannak, akiknek már nincs mit veszíteniük. Azok is sokan vannak, akik nem
akarják elveszíteni a jövőt, jövőjüket. Sokan, de ma még talán nem elegen.
Ha a kormány nem veszi észre, hogy rosszul mennek a dolgok
– a gyorsnaszád süllyed -, nem korrigálja azt, ami még korrigálható – nem elég
a süllyedést megállítani, irányt is kell váltani!! -, rövidesen nem csak sokan
lesznek az elégedetlenek, akik ki is merik fejezni elégedetlenségüket, de elegen is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése