Nyílt levél
Pedagógus Kollégáimhoz
…………………………………....
az
ország területén mindenhol
Tisztelt Pedagógus
Kollégám!
Azért
fordulok hozzád, mert az elmúlt napokban, hetekben mindannyiunkat közelről
érintő események tanúi, szereplői voltunk.
Régen
kezdődtek ezek az események.
A
köztársaság kormánya az oktatási rendszer gyökeres átalakítását határozta el.
Nem volt erről szó a választásokat megelőzően, nem készültünk erre. Mégis, a
teljes oktatást, annak minden rendszerelemét érintő törvényt tárgyalt az
országgyűlés. Néhányan összeálltunk, tiltakoztunk ez ellen, s ennek a tiltakozó
akciónak az eredményeként jött létre a HAT, a Hálózat a Tanszabadságért, egy a
bázisdemokrácia alapelvei szerint működő társaság. Az oktatási kormányzat
formálisan ugyan kikérte a véleményünket, de hiába mondtunk megalapozott
szakmai érveket, hiába érveltek civil szervezetek, nem hallgatattunk meg,
észrevételeink, kezdeményezéseink, noha a sajtó egy részében megjelentek,
érdemi szakmai és társadalmi visszhang nélkül maradtak. Nem veszem most elő
ezeket az érveket, olvashatók a www.tanszabadsag.hu
oldalon. Kérlek, nézd meg ott értékelésünket, állásfoglalásainkat.
2012
februárjában az oktatási rendszer átalakításának részeként a kormány brutálisan
avatkozott be az egyetemi-főiskolai felvételi rendszerébe. Ez érintette az
egyes szakok felvételi keretszámait, és különösen érzékenyen érintette a leendő
hallgatókat a kimondottan magas tandíj bevezetése. Ez ellen tiltakoztak a
hallgatók, az érettségiző középiskolások, és a középiskolában tanító
pedagógusok. A felvételi előtt módosítani ugyanis a felvételi rendszerét azt
jelenti, hogy a diákok – szüleik és pedagógusaik – két évvel korábbi
középiskolai tanulmányokra vonatkozó döntése válhatott semmissé. A korábban
mereven elutasított tandíj bevezetése pedig azt jelentette – még akkor is, ha
ehhez kedvezményes hitelt biztosítottak -, hogy a kormányzó párt saját,
választások előtti ígéretét nem tartotta be. Nagy visszhangja ennek a
tiltakozásnak sem volt. Létrejött ugyanakkor alulról jövő kezdeményezésként, a
bázisdemokrácia szabályaira épülve a Hallgatói Hálózat.
2012
késő őszén a kormány az egyetemek anyagi megszorítását jelentette be. Ez
összhangban volt azzal a kormányfői bejelentéssel, ami a világon egyedülálló
megoldást, az önfenntartó felsőoktatást vizionálta. Erre reagált az
egyetemek-főiskolák hivatalos képviselete – a Rektori Konferencia -, és
reagáltak a megszorítások révén közvetlenül érintett oktatók is. Ők létrehozták
az Oktatói Hálózatot. Ez a szervezet, hasonlóan a két korábban létrejött
hálózathoz, a bázisdemokrácia elveit érvényesíti képviseleti munkájában. Ahogy
az idő közben létrejött Szülői Hálózat is, az az együttműködés, amelyik az
oktatási rendszer átalakításában érintett szülők képviseletére vállalkozott.
Amikor
2012. decemberében a kormány a felvételi rendszer újabb szigorítását jelentette
be, ezzel egyidejűleg a költségvetési törvény tervezete alapján nyilvánossá
vált, hogy 2013-ban a felsőoktatásból ismét komoly nagyságrendű forrást vonnak
ki, példátlan együttműködés jött létre. Hallgatók, oktatók, egyetemi-főiskolai
vezetők, szakszervezetek együtt demonstráltak a tervezett intézkedések ellen.
Ennek a nagy visszhangot kiváltó tiltakozásnak új eleme volt, hogy szervezett
formában jelentek meg a középiskolás diákok. Érthető, hisz a felvételi rendszer
módosítása őket – és családjukat – érinti a legközvetlenebb módon. A műegyetemi
nagygyűlésen jelentették be, hogy létrejött a Középiskolai Hálózat. Budapest
mellett az ország több pontján – pl. Szegeden, Pécset – jöttek létre az
érdekképviselet új szervezetei.
Közben
készült, és 2013. január elején megtörtént a közoktatási intézmények
államosítása. Ezt mindannyian megéltük, és megéljük. Számos iskolában a
pedagógus kollégáink tiltakozásukat fogalmazták meg nem csak az államosítás
előkészítettlensége miatt, nem csak amiatt, hogy az államosítás eredményeként
anyagilag rosszul jártak, hanem amiatt is, hogy felismerték az oktatási
rendszer centralizálásának és uniformizálásának veszélyeit. Ezt a veszélyt
legösszefogottabban a budapesti Szilágyi Erzsébet Gimnázium pedagógusai
fogalmazták meg, hozták nyilvánosságra.
Hálózat
a Tanszabadságért, Hallgatói Hálózat, Oktatói Hálózat, Középiskolai Hálózat. E
hálózatokban a demokratikus együttműködést fontosnak tartó fiatalok és
felnőttek, a humanista-demokratikus oktatás mellett elkötelezett emberek
dolgoznak.
Hogy
mindezt miért hoztam fel?
Hírek hallhatók arról, hogy a tiltakozó diákokkal szemben pedagógusok retorziót
alkalmaznak.
Hírek hallhatók arról, hogy az államosítást kifogásoló pedagógus kollégáinkat
iskolavezetők szólják meg.
Hírek hallhatók arról, hogy a pedagógusok érdekei védelmében fellépő szakszervezeti
aktivisták munkája nem kívánatos kritika tárgyát képezik.
Hírek hallhatók arról, hogy az érdekeik megjelenítése érdekében fellépő hallgatókat megbélyegzik,
olyan színben tüntetik fel, mintha valaki, vagy valakik őket bábként mozgatnák.
Hírek hallhatók arról, hogy az egyetemeken-főiskolákon a költségvetési megszorítások
eredményeként kimondottan nagy számban tervezik elküldeni az oktatókat.
Hírek hallhatók arról, hogy a jövő tanév előkészítése iskola-összevonásokat,
-bezárásokat
is fog jelenteni, s ami ezzel együtt jár, pedagógus kollégáink maradnak munka
nélkül.
Hírek hallhatók arról, hogy miközben szülőknek karakteres véleménye van mindarról,
ami az iskolákban történik, azt elmondani nem merik, mert féltik gyerekeik
iskolai karrierjét.
Hírek hallhatók arról, hogy zűrzavar van az iskolákban, és az iskolák körül, s iskolavezetőknek
megtiltották, hogy erről a nyilvánosság előtt beszéljenek.
Hírek hallhatók arról, hogy mind a felsőoktatásban, mind a közoktatásban az állam
durva beavatkozása, a költségvetési megszorítások illetve az államosítás
következtében komoly reálbércsökkenés következett be.
Ezek
a hírek rémisztőek.
Különösen
rosszul esett hallani, hogy társadalmi aktivitást vállaló középiskolás diákokat
vontak kérdőre pedagógus kollégáink. Lehet a diákokkal, pedagógusokkal,
hallgatókkal, oktatókkal egyet nem érteni, de nem lehet tűrni, hogy valaki –
legyen az akár középiskolás diák - véleménye kimondása miatt bármilyen
hátrányba kerüljön. Mondjuk ki, ez a diktatúrák világára jellemző magatartás,
és azok élnek vissza hatalmukkal, akik nem biztosak véleményükben, akik nem képesek
vitában, érvekkel részt venni egy társadalmi párbeszédben, akik csak az erőszak
nyelvét beszélik.
Tisztelt
Pedagógus Kollégám!
Mi,
aki gyakran tiltakozásunkat fejezzük ki azzal kapcsolatban, ami ma történik, azt
feltételezzük, hogy mindenki a legjobbat akarja. Ezt még akkor is tételezzük,
ha véleményük alapján egymással élesen szemben álló feleket látunk az oktatás
ügye körül. Mi azt valljuk, hogy az érvek ütköztetése mindenki számára
elfogadható eredményre vezethet. Még akkor is ezt képviseljük, ha azt
tapasztaljuk, hogy érveink ma nem találnak meghallgatásra. Demokratikus
viszonyok között érvelni lehetőség, annak az esélye, hogy egyszer csak a
többség belátja az érvek igazát, és ennek alapján ad felhatalmazást a
cselekvésre. Ebben a munkában a törvényes keretek között mindenkinek joga van
véleménye megfogalmazására. Középiskolás diáknak, hallgatónak, oktatónak,
pedagógusnak, szülőnek, az oktatási rendszer kapcsán érdekelt, vagy akár csak
érintett magyar állampolgárnak. Anélkül, hogy véleményének kimondása miatt
bárkinek félnie kellene.
Nem
szeretnénk ebben a feltételezésünkben csalódni.
Üdvözlettel:
Fábry
Béla
pedagógus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése