Don
Quijote lépést vált!(1)
Annak idején a
Hálózat a Tanszabadságért a köznevelési törvény elfogadásának megakadályozása,
de legalábbis annak érdemi módosítása érdekében jött létre(2).
Nem jött
össze. Se a törvény elfogadásának megakadályozása, sem annak érdemi
módosítása. Legyünk őszinték: ez a szándék már akkor is csak egy don quijote-i
vállalkozás volt. A kétharmad magabiztosan, az erő nyelvén beszélve, és azt
alkalmazva söpört le az asztalról minden szakmai érvet. Akarjuk - mondták. És
lett – ezt láthatta, láthatja mindenki.
Fölösleges
lett volna a kezdeményezés?
Nem,
határozottan nem! A közösség dolgai iránt érzékeny ember, ha a közösség ügyei
alakulásában bajt észlel, megszólal. Sokan szólaltak meg 2010 óta. Sokan, egyre
többen, de még nem elegen. A HAT-nak elvitathatatlan érdemei vannak abban, hogy
a civil világ szereplői közül elsőként a közvélemény előtt is látható módon hívta fel a figyelmet az oktatási rendszer tragikus kimenetelű átalakítási
szándékáról. Abban is fontos szerepe volt a Hálózatnak, hogy segített az
oktatásban tervezett változásokról azonosan, vagy éppen csak hasonlóan
gondolkodó emberek, szervezetek egymásra találásában. Olyan emberek dolgoztak
együtt az elmúlt másfél évben, akik az élet egyéb kérdéseiben eltérő
álláspontot képviselnek. A közös ügy vitákkal és megegyezésekkel tarkított
képviselete viszont szoros szakmai és emberi kapcsolatot alakított ki. Egy
működő hálózatot.
2013. januárja
a HAT életében is fontos dátumnak bizonyult. Nem elsősorban az államosítási
folyamat újabb, markáns szervezeti változása miatt. A 2014. évi választásokhoz
egyre közelebb érve a HAT-nak azt kellett eldöntenie, hogy önképzőkör –
gittegylet – marad-e, vagy az oktatási kormányzat eredményeket fel nem mutató
bírálatán túl tesz valami érdemi, lényegi lépést az oktatási rendszer jövőbeni
átalakítása, a kármentés és a szakmailag megalapozott, a XXI. század
követelményeinek megfelelő oktatáspolitika, oktatási rendszer kialakítása
érdekében. A kérdés eldöntését csak nehezítette, hogy a HAT aktivistái körében
egyetértés volt abban a kérdésben, hogy a HAT továbbra sem kíván politikai
szereplő lenni, különösen nem kíván pártpolitikai terepen bóklászni. Árnyalja persze ezt az álláspontot, hogy a HAT létrejöttével is, működésével is szakmai,
szakmapolitikai szereplő lett.
A dilemma
egyik feloldási lehetőségeként gondoltak a HAT aktivistái arra, hogy kezdeményezik
egy olyan szakmai műhely létrehozását, ahol az oktatás kérdéseiről szabadon
lehet vitatkozni, a különböző szakmai problémákra a különböző pedagógiai
iskolák képviselői alternatív megoldásokat tartalmazó javaslatokat dolgoznak
ki, e munka eredményét közkinccsé teszik, és ebből, ezekből az alternatív
megoldási javaslatokból - melyek azért elvileg megalapozottak, és minden eltérő
elemet is figyelembe véve egy konzisztens rendszert képeznek - az
oktatáspolitikai boszorkánykonyhák „szakácsai” szabadon választhassanak. Ez a
műhely az AGÓRA[3].
Ma már ennek is a dokumentált története, és produktumai is vannak. Hozzá
tartozik az igazsághoz az is, ez a munka ebben a formában kicsit nehézkesen
formálódik …
A dilemma
másik feloldási lehetőségeként kínálkozott, hogy a HAT megszólítja az egymásnak
a sajtóban üzengető politikai tényezőket, és kísérletet tesz arra, hogy egy
asztal mellé ültesse le őket. Nem kíván továbbra sem politikai tényező
lenni, de a politikai tényezők közötti közvetítő szereppel kíván hozzájárulni
ahhoz, hogy az oktatás kérdésében, az alapkérdésekben szinte azonos, egyéb
kérdésekben hasonló álláspontot képviselő politikai tényezők párbeszédének
eredményeként létrejöjjön egy szakmailag megalapozott, nagy támogatottságú,
megvalósítható, rövid és hosszabb távon is képviselhető oktatáspolitikai
forgatókönyv.
Nagy vita volt
január végén e kérdésekről a HAT gyűlésén. Nagy vita volt erről a
szerepvállalásról a hálózatok között. A HAT aktivistáinak többsége azt képviselte,
hogy a tiltakozás, szakmai kritika mellett a HAT tegyen annak érdekében, hogy a
dolgok, ha máskor nem, de legalább 2014 után változzanak[4].
A HAT
oktatáspolitikai kerekasztal szervezésébe kezdett.
2013. február 15-én hat demokratikus politikai párt és politikai szervezet, akik elfogadták a
meghívást, úgy döntöttek, hogy a HAT közvetítő-szervező szerepét elfogadva megkezdik
a közös munkát.
Új helyzet
van. Új feladat. Új szerep.
Don Quijote
lépést vált. A HAT új szerepben.
Óvatosságra,
figyelemre, érzékenységre, megértésre van szükség.
Mert e feladat megoldása eredményeként használható „terméket” kell előállítani. Olyat, ami
mintát, és egyben biztató jövőképet is ad.
Mindenkinek.
[1] Egykoron, az „átkosban”, amikor még volt sorkatonai szolgálat, járta a lehetetlen feladat teljesítésére, a soha meg nem valósuló helyzetre vonatkozó mondás. Mikor következik be? Majd, ha Osztyapenkó lépést vált. A mondás az M7-M1-es autópálya kivezető szakaszának elején álló orosz katona szobrára utalt. Lásd erről: http://nol.hu/archivum/a_lenini_es_a_magyar_uton és http://fenteslent.blog.hu/2011/06/20/meki_osztyapenko
A cím tehát arra utal – kérlek nézd el nekem a
szájbarágós értelmezést, kedves olvasó -, hogy a HAT egy lehetetlen helyzet egy
lehetséges megoldását kezdeményezte, melyben maga is szerepet vállal.
[2] Ennek jól dokumentált
története van. Akit érdekel, keresse fel a www.tanszabadság.hu
oldalt.
(3) Lásd: https://sites.google.com/site/agoraoktatasikerekasztal/
[4]Lásd erre vonatkozóan a
2012. január 26-án elfogadott HAT-stratégiát. http://www.tanszabadsag.hu/blog/a-hat-strategiaja/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése