Érthető,
hogy a hóviharban hosszú órákra autójukba kényszerülő emberek, a külvilágtól
elvágott települések láttán az oktatás kérdései háttérbe szorulnak. Még tart a
magyarázkodás a bénázás miatt, a hívők biztos be is veszik a magyarázatot,
bármi is legyen az, de azoknak, akik félnapokat fagyoskodtak az autópályán,
akik elzárt falvakban azt sem tudták, akkor most mi van, akik mindezt a káoszt
az interneten valós időben követték, azoknak nehezen lehet eladni, hogy minden
tökéletesen működött. És egyébként is, a belügyminiszter már megmondta, a
zemberek és a hó meg a szél a hibás…
És
akkor jő Parragh László. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Ő
megmondja a tutit. Nem szekértolója Orbánnak. Az vele készült interjúból (ennek elérhetőségét lásd a bejegyzés végén) kiderül, Orbán az ő
szekértolója. „… nekünk tényleg számos területen jó az,
amit a kormány tesz. A szakképzésben is azt csinálták, amit kértünk. A
felnőttképzésben azt tervezik megtenni, amit kérünk.” Világos. Nem a kormánynak
van az egész társadalom hosszú távú érdekeit kifejező oktatásfejlesztési
koncepciója, oktatáspolitikája, hanem az üzleti eredményességben, a nagy
profitnál csak a még nagyobb profit elérésében érdekelt gazdasági élet egy
szeletét reprezentáló szervezetnek. Ezt a részérdeket a kormány, nem lévén elképzelése
az oktatás jövőjéről, szolga módon átveszi. Végül is a kormány testületileg
beléphetne a kamarába, hisz Orbán és Parragh egy nézeten vannak. „Ideológiai
alapon, mert azonos álláspontot képviseltünk”. Világos. Mint az a vitamódszer,
amikor vitatkozó felek egyike a tárgybani vitát hirtelen áttolja személyi
síkra. A szakképzésben a kamarai elnök szerint nem szakmai, hanem
egzisztenciális vita van – fogalmaz az Index. Milyen egyszerű az élet. Akinek a
véleménye eltér a kamarai állásponttól, az az egzisztenciáját félti. Miért is?
Ha átalakítják a struktúrát, kapacitást szabadítanak fel. „Így be lehet zárni
néhány iskolát, és el lehet küldeni néhány ezer pedagógust. Pontos számaink
vannak erre vonatkozólag”.
Elnök úr! Ha már
pontos számai is vannak, meg is tudná nevezni, mely iskolákat kellene bezárni,
meg tudná mondani hány ezer pedagógus is válna hirtelen fölöslegessé?
Kellenének az érvek is. A gazdaság és a társadalom hosszú távú fejlődéshez
igazítottan milyen iskolarendszerre, milyen képzési struktúrára, milyen
fenntartási rendszerre, milyen finanszírozási rendszerre, milyen
követelményrendszerre, milyen tanügyigazgatási rendszerre, milyen
minőségellenőrzési és -fejlesztési rendszerre lenne szükség. Ezekre a
kérdésekre adott válaszuk bizonyára abból az EU-előrejelzésből indul ki, mely
szerint az EU-ban 2020-ra a munkahelyek több mint harmadánál előfeltétellé
válik a felsőfokú végzettség, és várhatóan az álláshelyek mindössze 18%-ánál
lesz elegendő az alacsony szakképzettség. Olvasható valahol a kamara ezen kérdésekre
választ adó oktatásfejlesztési koncepciója? Vagy ez csak egy belső terjesztésű
munkaanyag? Vagy ilyen dokumentum nem létezik?
Továbbá, arról van-e
Elnök úrnak elképzelése, hogy mihez kezdenének azok a pedagógusok, úgy nagy
hirtelen, akik feleslegessé válnak? Csak nem a dinamikusan fejlődő gazdaság
szívná fel a munkaerőt?
Elnök úr! A gazdaság
szereplőinek, akiket Ön képvisel, a profit a fontos. Megértjük, ez a kapitalizmus egyik
alaptörvénye. Az oktatás, nevezzük akár köznevelésnek, egy más természetű ügy.
Ön, ezt szakmai pozíciói bizonyítják – nyilván nem választották volna meg ide
is, oda is, ha nem lenne alkalmas – a profit-kérdésekben járatos. Az oktatás
kérdéseit viszont kérem, hagyja olyanokra, akik számára nem a profit,
hanem a gyerekek, minden gyerek(!) felnőttkori boldogulása, érvényesülése a
legfontosabb.
Az Index írása itt olvasható:
http://index.hu/gazdasag/2013/03/18/parragh_nem_vagyok_orban_szekertoloja
Az interjú teljes terjedelemben a Népszabadságban olvasható itt: http://nol.hu/gazdasag/parragh__marhasag__hogy_orban_szekertoloja_vagyok
Az interjú teljes terjedelemben a Népszabadságban olvasható itt: http://nol.hu/gazdasag/parragh__marhasag__hogy_orban_szekertoloja_vagyok
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése